NATJEČAJ HNK U ZAGREBU ZA NAJBOLJI DRAMSKI TEKST
2022.GODINE
LIDIJA DEDUŠ DRVENE PTICE
Drvene ptice, prema riječima autorice, je drama, plod fikcije temeljen na istinitom događaju.
Krajem veljače 1986. godine, pred sumrak, jedan je maloljetnik u šumi Lackovici, na cesti
između Ladanja Donjeg i Čulinca, metalnom polugom nekoliko puta udario šesnaestogodišnju
djevojku koja je kasnije preminula od ozljeda. U naoko krimi-zapletu pratimo sudbinu mlade
djevojke Nade, njezine majke, mladića koji su je osvajali, mjesnoga doktora i njegove
supruge, suseljana. Radnja započinje pet dana prije ubojstva. No, ovaj tekst u mnogome
nadilazi početni zaplet.
U gusto strukturiranim scenama razotkrivaju se, gotovo naturalistički, međusobni odnosi
zatrovani alkoholizmom, tajnama i duboko zakopanim emocijama. Pred nama se otvara
čudesna slagalica života na selu u svoj svojoj grubosti, tek uz poneku nježnost i golemu glad
za slobodom i ljubavi.
No, autorica ne staje samo na tome. Struktura dijaloga varira od kratkih replika do monologa
koji prelaze u ritmiziranu prozu uz miješanje različitih razina govora, od kajkavskog do
književnog jezika, od visokog do niskog, dajući cijelom tekstu osebujan pečat. Poigravanje sa
žanrovima, jezikom, fikcijom i dokumentarnošću, samo su neke od karakteristika ove drame
koja otvara neke nove svjetove, sustavno nas upozoravajući kako ljudi lako pamte, ali još brže
zaboravljaju i kako izgovorene riječi ali i sve neizrečeno može duboko zatrovati život.
Najdublja emocija je empatija i razumijevanje koje autorica iskazuje prema jednoj nesretnoj
sudbini, sudbini jedne od mnogih, sudbini jedne od nas. Tekst Lidije Deduš na svjež način
gradi priču o onima koje često ni ne primjećujemo, stvarajući svijet u kojem nema
pobjednika, svijet kojeg niti možemo niti smijemo ignorirati.
Lidija Deduš rođena je 9.6.1977. godine.
Završila je preddiplomski sveučilišni studij ekonomije na Sveučilištu Josip Juraj Strossmayer
u Osijeku. Objavljene su joj tri zbirke poezije: „Apatridi i ostale čudne ličnosti“, zbirka
poezije, izdavač Treći trg, Beograd, 2018., „Ništa od najavljivanog kraja svijeta“, zbirka
poezije, izdavač Treći trg, Beograd, 2019., „Razglednice iz prašnjave republike“, zbirka
poezije, izdavač Jesenski i Turk, Zagreb, 2020.
Osvojila je nagrade na Regionalnom konkursu za prvu zbirku poezije Trećeg Trga iz
Beograda 2018.g., natječaju Nagrada Post Scriptum za književnost na društvenim mrežama
Udruge Kultipraktik iz Zagreba 2019.g. i Slavitude, udruženja studenata slavistike sa Sorbone
2021.g.
Sudjelovala je na književnim manifestacijama kao što su Prvi prozak na vrh jezika (2018.),
Goranovo proljeće (2019.), KaLibar bestiVal (2018.-2020.), Pjesnikinja petkom (2020.),
Poezija u dvorištu (2021.), Sa(n)jam knjige u Puli (2021.), Festival ŠKURE (2021.), Cruising
sa Srđanom Sandićem (2021.) Poezija joj je prevođena na engleski, litavski i grčki jezik te
izvođena u sklopu poetskog performansa Ne čitaš žene Hrvatskog narodnog kazališta u
Zagrebu (2021.) i na Hrvatskom radiju i Radiju Beograd. Piše za Portal slobode Nomad,
neprofitni medij koji promovira ideju društva u kojem svi građani imaju neotuđivo pravo na
slobodu (mišljenja, djelovanja, govora, čitanja, pisanja i kretanja). Živi, radi i piše u
Varaždinu.
ESPI TOMIČIĆ BUDI UVIJEK KAO ZMAJ
Majka i njezino troje djece provalili su u napušteni stan u jednom od zagrebačkih naselja. I
dok se u žurbi i tjeskobi kreću praznim prostorijama bez struje i vode, uz stalnu opasnost od
prisilnog izbacivanja, pratimo potresno raskidanu priču o jednom transrodnom djetetu,
nadanjima i strahovanju cijele obitelji koja se našla u bezizlaznoj situaciji te ratnim igrama u
kojima pokušavaju prebroditi svoje strahove.
Unutarnji monolozi, razgovori s terapeutkinjom, međusobne dječje svađe uz majčino
očajničko nastojanje da ih umiri, neke su od sastavnica ove svojevrsne antidrame koja već u
prvoj napomeni nudi arbitrarnost, mogućnost improvizacije, dopisivanja dijaloga i situacija te
slobodu redateljskog i glumačkog nadograđivanja ishodišnog teksta.Tekst je ponekad
direktan, čas indirektan, nalik je intimnoj ispovijedi, da bi u idućem trenutku postao dramska
metafora sadašnjice uz likove koji povremeno iskaču iz radnje komentirajući vlastito
prisustvo. Funkciju dramskih lica dobivaju fizičke zadatosti u stanu poput Vrata ili Hodnika.
Tu je i Kor koji poput komentatora radnje, izvanredan predložak za neku moguću glazbenu
obradu.
Ništa u ovom tekstu nije zadano i čvrsto, sve je podložno mijeni i promjeni pripovjedačke
točke gledišta koja se premješta od majke, djece, prijeteće okoline i natrag. Djelo tako
nalikuje vožnji u divljem vlaku ili karuselu što se okreće sve većom brzinom da bi na kraju
junaci skočili sa zamišljenog mula kao zmajevi koji ostaju zajedno do kraja. Ovim tekstom
Espi Tomičić je otvorio brojne mogućnosti čitanja i scenskog interpretiranja djela koje odiše
energijom, iskrenošću i hrabrošću.
Espi Tomičić (16.7.1995.) bavi se dramaturgijom izvedbe i filmskim/dramskim pismom.
Izašle su mu dvije knjige drama Your love is king (Multimedijalni institut) 2020. godine i Ne
zaboravi pokriti stopala u sklopu knjige 4 drame (ADU) 2021. godine. Drame su mu izvođene
na Trećem programu Hrvatskog radija. Dobitnik je nagrade za dramsko pismo Marin Držić.
Tekst Ti si prvi hrabar je postavljen u Kunst teatru 2021. godine. Kao dio projekta Monovid-
19 izlazi u časopisu Kazalište tekst Stavi vodu za kavu, a isti je preveden na poljski i
uprizoren u ZKM. 2021. U sklopu Perforacija izlazi plesna predstava Arbajt 2021. godine na
kojoj surađuje kao dramaturg. U suradnji s WHW-om i Theom Prodromisom izlazi s
projektom 30yrs1d u GMK 2021. godine. U ZPC surađuje kao dramaturg na plesnoj predstavi
Boys boys boys koja izlazi 2021. godine.
Kratke priče mu izlaze u knjizi Vrijeme misli (Revija malih književnosti) 2021. godine.
Kolumnist je portala Booksa.
Proglašeni pobjednici Natječaja za najbolji dramski tekst 2022. godine
Proglašeni su pobjednici Natječaja za suvremeni dramski tekst što ga je Hrvatsko narodno
kazalište u Zagrebu pokrenulo u studenome 2019. godine te nastavilo i protekle godine.
Na konferenciji za medije jednoglasnom odlukom ocjenjivačkoga suda Drame HNK koji čine
intendantica Dubravka Vrgoč, ravnatelj Drame Ivica Buljan i dramaturginja Mirna
Rustemović, najboljim dramskim tekstom proglašene su Drvene ptice Lidije Deduš i Budi
uvijek kao zmaj Espija Tomičića.
Natječaj za suvremeni dramski tekst prvi je natječaj takve vrste u HNK u Zagrebu nakon
- godine a 2019. godine najboljim je izabran tekst nagrađivane pjesnikinje Monike
Herceg Gdje se kupuju nježnosti koja je uprizorena na pozornici zagrebačkog HNK 2021.
godine.
Dramu sam napisala sasvim spontano jer ovo je tema kojom sam se dugo bavila i koja me
već dugo muči a temelji se na dramatičnom istinitom događaju, rekla je Lidija Deduš dok je
Espi Tomičić izjavio kako je ovaj Natječaj jako velika stvar za suvremene dramske pisce te
kako je njegov tekst izlazak iz autofikcije te odluka da se bavi vlastitim predrasudama.
Dijelove tekstova pobjedničkih drama čitali su glumci Mirta Zečević, Luca Anić, Igor Kovač i
Filip Vidović.