Nedjelja , 4 prosinac 2022
Savjet:
Prihvaćanje razlika u ponašanju

Prihvaćanje razlika u ponašanju

“Jednostavno mi se ne sviđaš”

Stilovi ponašanja često su oni koji nas razdvajaju. Problem je u tome što većina ljudi ni ne zna da postoje različiti stilovi ponašanja. Zar nije svatko poput mene? Zar ne pristupaju ljudi stvarima na način kao što ja to radim? A ako ne, da li nešto možda nije u redu s njima?

Istraživanja o ponašanju započela su prije mnogo godina, a William Marston Moulton, izumitelj detektora laži i tvorac strip serije “Wonder Woman”, identificirao je četiri glavna pristupa ponašanja skraćeno nazvanih DISC (eng. Dominance,  Influencing, Steadiness, Compliance). Ti pristupi su testirani u različitim zemljama već nekoliko desetljeća.

Taj koncept se čini vrlo jednostavnim – svi mi imamo različite prirodne tendencije kod različitih razina ponašanja. Kada je u pitanju “D” kao dominacija, neki ljudi su glavni, žele sve odmah i kod njih nema stajanja. Drugi su strpljivi i vole stvari rješavati polako. Oni prvo razmišljaju o tome što im je sve potrebno da bi nešto napravili i čekaju dok ne prikupe sve informacije. Jedan se kreće vrlo brzo da bi dosegao cilj, a drugi je sporiji i pažljivo bira svaki korak kako bi uspio izvršiti zadatak.

Je li jedan u pravu, a drugi nije? Naravno da ne. U stvari, u različitim okolnostima, obojica bi mogla postići dobar rezultat. Problem dolazi npr. kada je jedan teško podnošljiv šef, a drugi nije pretjerano čvrst. Može se desiti da šef misli kako njegov zaposlenik nije dovoljno čvrst, a zaposlenik misli kako je šef prenametljiv i agresivan, kada pokušavaju riješiti određenu situaciju.

Mi reagiramo na osobu, a ne na njezino ponašanje. Umjesto da kažemo “Moj šef je veoma izdržljiv i jak. On se fokusira na rezultat”, vi biste mogli reći “Koji kreten. Treba se smiriti i ohladiti.”Mi se oslanjamo na nešto što je objektivno (npr. stil ponašanja i pristup) i pretvaramo to u subjektivno.

Prema načinu ponašanja određene osobe ovisi hoće li nam se svidjeti ili ne. Mi imamo tendenciju da nam se sviđaju oni koji su poput nas. S njima možemo učinkovitije razgovarati i imamo više razumijevanja za ljude koji se ponašaju na način koji je nama prihvatljiv.

Ali kada nam se stilovi ponašanja razlikuju, a mi jednostavno ne možemo shvatiti tu različitost, tada bi iskre mogle poletjeti. Eto primjera kod “U” kao utjecajni, postoje ljudi koji su prijateljski, pričljivi i stalno pršte optimizmom. Oni se smiju, bacaju šale i uživaju biti u društvu. Ako niste taj tip osobe i veoma ste skeptični i nepovjerljivi prema drugima, vama bi se ovo ponašanje moglo učiniti kao lažno zbog tolikog optimizma i konstantnog nošenja “ružičastih naočala”. Osoba koja je optimistična vidi ove skeptične kao “neprijateljski hladne” osobe.

Vidjeli smo različita ponašanja koja nikako ne možemo razumjeti. Ali često se dešava da se upravo u ljubavi kao i u poslu suprotnosti privlače. Možda ćemo biti u braku s nekim tko je naša potpuna suprotnost i cijenit ćemo tu razliku. Ako ste npr. nisko kod “S” kao smirenost i volite ići s mjesta na mjesto i malo protresti stvari, mogli biste imati koristi i uživati s partnerom koji je više sistematičan, vodi se logikom i voli dovesti stvari u red.

Možemo se naučiti prilagoditi i cijeniti razlike, ali tek kada spoznamo vrijednost ponašanja koje se razlikuje od našeg.

Počnite razmišljati o svojim prirodnim tendencijama i načinima na koji pristupate sljedećem:

Dominacija (problemi i izazovi s osjećajima ljutnje i nestrpljivosti)

Utjecajnost (interakcija s ljudima koji su veoma optimistični)

Smirenost (stalni ritam, planiranje, logika bez emocija)

Usklađenost (pravila i procedure, kontrola emocija straha i zabrinutosti)

Kako postajete sve više svjesni koji ste tip osobe, počnite malo gledati na ljude s kojima se ne slažete baš dobro ili koje ste ranije znali odbaciti. Da li osuđujete ponašanje koje je različito od vašeg kao “loše” ili “negativno”? Ili cijenite razlike i pokušavate razumjeti?

Učenje o ponašanju može pretvoriti subjektivne pristupe u objektivne, dajući nam mnogo više mogućnosti kako komunicirati s drugima i kako ih bolje razumjeti.

 

 

O nama Viktoria Safranic

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Required fields are marked *

*

Scroll To Top